tirsdag 16. juni 2009

Hva skjer med liguster'n?

I fjor plantet vi liguster hekk, en veldig stilig hekk syntes jeg:) Men jeg husket at den var litt frynsete da vi kjøpte den, men de der vi kjøpte den sa at den var anngrepet der, og at det ikke ville være sånn da den fikk sine neste blader...!

MEN nå ser den lik ut igjen, mamma og naboen mente det var bladlus.. da den var hullete og det satt små svarte "kladder" på den, så jeg blandet opp mildt grønnsåpevann etter tips både på nett og fra mamma, dette ble gjort på lørdag. MEN igår da jeg skulle vanne så jeg at den hadde mistet litt blader, og da jeg vannet den "litt hardt" i går så falt det enda flere blader av! Har prøvdå ta noen bilder for å vise både hvordan plantene ser ut, og at det ligger masse blader på bakken!







Hva tror dere har skjedd med dem? Har noen noen tips til hva jeg kan gjøre ? Burde jeg klage på dem? Kjøpte dem på en planteskole, akkurat for å være sikker på at de var "bra"...

Litt fortvilet akkurat nå... ikke noe moro å se på den hullete lille hekken...

Sukk..

Klem Hege


5 kommentarer:

  1. Jeg er dårlig på plantesykdommer, men om du ikke får hjelp her så vil jeg anbefale deg å putte noen blader i en blank pose og ta med på gartneriet du kjøpte. Må si jeg ble litt skeptisk til at plantene var angrepet av noe når du fikk de, dersom det er det samme nå som i fjor så vil jeg annta at dere har reklamasjonsrettigheter.

    Du kan eventuelt prøve å spørre på http://www.hagegal.no/hagefora/ men jeg anbefaler å gå til gartneriet først som sist.

    SvarSlett
  2. Jeg hadde gått den strake veien til butikken der du kjøpte de. Skal vel ikke være sånn etter et år. De hekkene er kjempe fine så jeg skjønner valget ditt. Hadde valgt det selv hadde det ikke vært for at her var det allerede plantet thuja:O) Ha en fin kveld og lykke til! Linda

    SvarSlett
  3. Uff det der er kjipt- man føler seg jo LITT lurt også da:-(
    Ta dem dit du kjøpte dem- det må jo være reklamasjon på en sånn alvorlig ting?
    Lykke til, klem Hege.

    SvarSlett
  4. Jeg har desverre ikke peiling på slikt.
    Men jeg hadde nok prøvd meg på å klage!

    Ønsker deg en fin helg!
    Klem fra Linda

    SvarSlett
  5. Hei! Har dessverre ingen tips å gi deg mht. til hekken din, men jeg tatt med noen tilbake til planteskolen og spurt der.
    Jeg har ingen fysisk butikk, kun lager hjemme privat. Du kan selvfølgelig komme hjem til meg og se på wall stickerne før du bestemmer deg. Når skal du til Skjeberg på mandag? Tror ikke jeg er hjemme hele dagen, men kan prøve å få det til å passe. Send meg en mail du eller via bloggen så ordner vi et møte.
    Tipset ditt om kremen skal jeg jammen forsøke! Har en datter som er veldig plaget med hevelser ved myggestikk etc, så den skal testes.
    Ha en fin dag og snart helg!
    Mvh. Mona

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)