søndag 28. mars 2010

Dritt lei...Råd taes i mot med takk

Bokstavlig talt!! Jeg er så lei katter at jeg ikke har ord!!!
Vi har ingen dyr.. mens naboene rundt her har MANGE... de fleste dyr er jo dyr som eierne har mer eller mindre kontroll på, men et type dyr har eierene ikke kontroll på, og det er katter! Det er så mye katter her at det faktisk et problem... Ikke vet jeg om alle har en eier engang...En ting er at vi ikke kan ha dørene oppe før noen av dem er på vei inn.. men det aller værste er at de tisser og bæsjer OVERALT!! På plenen, på terassen, i gårsplassen....
Jeg har tentke å dele to nydelig bilder med dere... etter å ha ryddet rundt søpplekassene da snøen gikk der... en 10-12 ruker... så trodde jeg det var det for i år.. men på andre siden av bilen fant jeg like mange... og nå som snøen har gått enda mer er det ruker på plenen både foran og bak huset... og det aller værste er der disse bildene er tatt...
Jeg er så lei.. Kattene graver opp løkene mine... driter i blomsterbeddene, på plene, i gårsdplassen.... de er overalt..på bilene med klørne først....på putene i stolene ute om sommeren om vi går inn et øyeblikk... og de går inn om vi ikke passer på..

Noen som vet hvordan vi kan få dem til å slutte å bruke tomten vår som toalett?Jeg har prøvd mye rart etter tips av både katteiere og andre... Jeg er såååååå ditt lei...

Vært litt mye i det siste.. så har ikke vært så ivring på bloggingen... men jeg titter stadig innom dere alikevell ;) Prøve å få blogget noe mer koselig i løpet av uka.. men måtte få ut litt frustrasjon rundt dette...

post signature

8 kommentarer:

  1. For noen år siden forsøkte jeg å få igang en diskusjon i lokalavisa om dette. Null respons. Kattereiere har ikke og ser ikke og forstår ikke problemet. Der er jo ikke der kattene driter. Det verste er vel kattetiss.

    Vi har prøvd alt; kaffegrut, appelsinskall osv osv til og med maskingevær med vann. Min mann har underholdt vennekretsen med alle historiene om kattejakt. Nå har vi 200 m til nærmeste nabo som har katt, men den tar musene på låven vår. Så vi ser nytteverdien. Vi har ingen råd. Bare masse sympati.

    SvarSlett
  2. Skaff deg bikkje >:) Neida ;) Det at kattene driter overalt er en uting. Har 4 katter selv og det blir jo litt møkk av det kan en si.. I fjor klipte jeg ned rugosa rosene og la kvistene oppå jorden i beddet ved inngangspartiet. Der hadde jeg sådd blomkarse og de plantene som sto der fra før var nyplanta. det funka ganske bra. Ikke noe moro å gå oppi der og når plantene vokste til tok jeg bare vekk kvistene igjen. Virker som det er helst når det er mye bar jord at de likte seg oppi bedet (plante tett!!). Ellers har jeg hørt at en kan stikke pinner ned i jorda, sånn rett opp og ned.

    Bruke vannslangen på kattene når du ser dem, uansett om de gjør noe gærnt eller ikke. Da bør de lære seg å holde seg unna tomta deres.

    Dekke nyplantinger med hønsenetting støttet opp av pinner. Ikke spesielt fint, men da får planta hvertfall tid til å rote seg i fred.

    Vi skal flytte til høsten og dit vi skal flytte til tenkte jeg faktisk å lage til en kattedo ute. Fylle på med sand og gjerde det inn for så å ta møkka med javne mellomrom. Tanken bak det er hvis de lærer seg til å gå på do der så slipper jeg så mye møkk ellers i bedda. If you cant beat them, join them ;)

    Noen tips hvertfall, vet ikke om det var så mykje til hjelp, man da har du litt meir å gå ut ifra :)

    SvarSlett
  3. Huffda.
    Kjedelig å oppleve at kattene herjer på den måten! Jeg har lest en tilsvarende diskusjon på en utenlandsk blogg. De forslagene som gikk igjen der var som følger:
    1) Klipp til hønsenetting og legg den oppå jorden i bedet der kattene pleier å grave. Dekk over med et tynt lag jord eller bark. Kattene slutter fort å grave når de møter på hønsenettingen. OBS: Denne skader ikke potene eller klørne på noen måte.
    2) Der finnes et middel med dufter som kattene ikke kan fordra. Det kalles: "Growing Success Cat Repellent" og kan blant annet kjøpes her: http://www.capitalgardens.co.uk/v3/cat-repellent-p-17972.html
    Middelet er ikke giftig!
    3) Katter hater lukten av sitronskall. I små bed kan dette noen ganger benyttes med varierende hell, men OBS: For mye skall kan tiltrekke andre uønskede skadedyr!

    Lykke til! - PS: Kattenes avføring kan jo brukes til plantegjødsel...

    SvarSlett
  4. Uff da!
    Vi er ca de eneste på feltet som ikke har katt... JRs markeringer er ikke nok til at de føler det som en trussel...Hørte om at løveurin skremte de bort, men må nok jobbe i dyrehage om man skal ha tilgang på den slags...
    Jeg har også slitt med at nyplantede løk, frø og planter sto på hue før de hadde hatt noen som helst sjanse til å slå rot.
    Vel jeg var opptatt av en ting og det var at ikke kattene skulle bli skadet. Ser Stein foreslå å grave ned hønsnetting og at det ikke skader, så det var da lurt kanskje på steder hvor man har plantet større planter.
    Ellers har jeg laget flere bed med hvit dekorsten, men de kan ikke være så små som grus, for da graver de bare, men sten med litt størrelse, ca 5-6 cm dim fungerer greit.
    Jeg har også et område de bruker som kattedo, et område jeg har gitt opp som har mye tørr jord, og det virker som om de går mye dit.
    Jeg har også satt rundt netting der jeg feks har sådd frø, ikke akkurat lekkert, men også det funksjonelt.
    Ellers teller jeg til ti, puster dypt og tar meg MINST to kaffiulurker :))
    Jeg forstår problemet ditt, og ønsker deg varmt lykke til!
    Håper du får en deilig påske!
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  5. Mulig jeg virker litt "sleivete" nå, men det er ikke meningen. De første par årene jeg bodde på forrige adresse, var jeg mye plaget av naboenes katter, som gjorde fra seg og ødela nyplantingene mine :-( Dette foregikk helt til vi fikk oss egen katt. Etter det så vi nesten ikke katter på vår tomt. Først hadde vi en hankatt som plutselig flyttet inn og deretter ei hokatte. Samme resultat med begge. Så mitt råd er, skaff dere katt dere også. Den vil antakelig vokte over sitt revir, som best den kan og holde andre katter unna. Kattene gjør helst ikke fra seg i egen gård, så din katt vil antakelig gå til naboen og gjøre sitt fornødne ;-)

    SvarSlett
  6. Fysj og fy!
    Og jeg som trodde det var ille hos oss!
    Dette var jo bare helt forferdelig!
    Har tatt fatt en hundenabo allerede, men hva gjør man med kattenaboene? Har ingen dyr selv vi heller...
    Håper du får en god påske!
    Klem, Lene

    SvarSlett
  7. Såpass..! Jeg vet ikke, men har hørt at hvitløk, salmiakk i skåler samt en eller annen plante (?) hindrer kattene i å foretrekke ditt bed som do.. Den planten kan du høre med et plantesenter om! Vi har en hannkatt som jager alle de andre bort, så vi har ikke det samme problemet. -Han gjør fra seg (når snøen er borte)i en sandhaug som ligger bortgjemt i et hjørne av tomta. Veldig kjekt!
    Lykke til!

    SvarSlett
  8. Hei Hege. Jeg forstår deg utrolig godt har jo det samme problemet selv her. Men en ting er iallefall sikkert, det blir to katter mindre her i oktober.
    Og til dere som sier at det hjelper med å ha egene katter, så er dette fullstendig feil, jeg er naboen til Hege og har to katter selv, men det er bæsj overalt i hele min hage også.
    Mye som har overasket meg har vi bor nå, for katter liker jo heller ikke å bæsje i grus? Men her gjør de det, inne i min carport lukter det helt grusomt. Og både jeg og Hege har prøvd det meste. Men hønsenetting over blomster bed å slike ting var jo en smart ide.
    Men kommer mine Hege skrem de bort!!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)