torsdag 13. mai 2010

Bunadstid

Jeg har bunad, jeg fikk den til konfirmasjonen av foreldrene mine. Det var litt frem og tilbake da jeg skulle velge bunad. Da vi begynte å tenke litt på hvilke bunader jeg kunne velge mellom så var vel egentlig valget klart for meg. Vi fant ut at jeg kunne velge mellom Romeriksbunad, som var bunaden fra der jeg er fra, Østfoldbunad/Løkendrak, som er fra Østfold der hvor mamma er i fra og vi har hytte, eller noe fra Romsdalsområde, der hvor pappa har røtter.
Jeg var ikke i tvil, jeg hadde noen kriterier;  jeg skulle ikke ha lik bunad som mine venninner, der de flese valgte romeriksbunad, og jeg var helt Østfold-frelst siden jeg brukte store deler av sommerene her nede.
Valget sto så mellom Østfoldbunad og Løkendrakt. Østfoldbunaden har både mormor og mamma, og da jeg var 15 så syntes jeg omtrent det var det stykkeste jeg hadde sett... selv om jeg tror både mormor og mamma ville at jeg skulle velge den. Men jeg valgte løkendrakten. Mørke blå Løkendrak skulle Hege ha...
Jeg er fortsatt veldig fornøyd med bunaden min, men må inrømme at det er litt kjedelig å ha flyttet til Råde med Løkendrakt... Man blir bare en i mendgen på 17. mai, så jeg pleier å reise hjemover til 17. mai, Sambo spiller jo i krops så han er jo opptatt hele 17.mai, så da kan jeg like gjerne reise hjem til familien.
Nå vet jeg ikke hva jeg ville valgt, kanskje romeriksbunad? Bakgrunnen er jo at jeg nå har havnet i Østfold, samt at både mormor og mamma har Østfoldbunad, så på sikt vil det kanskje vanke en Østfoldbunad på meg en gang i fremtiden... På den måten ville jeg jo både hatt en fra Romerike der jeg selv er i fra og en fra Østfold, men men.. når man er rundt 15 år så tenker man ikke alltid like langt.. ;)
Har dere bunad? Hva slags bunad har dere? OG er bunaden klar til 17.mai?
post signature

5 kommentarer:

  1. Jeg har Floan bunad i blå variant. Da jeg skulle velge hadde jeg mange å velge i. 3 forskjellige og 6 forskjellige farger. Valgte den samme som min mor har. Bor i dag laangt fra Trøndelag så jeg stikker meg ut kan en si.

    SvarSlett
  2. Jeg har Nordlandsbunaden. Siden det er mange tilflyttende fra Nordland til Rogalandstraktene er det ganske mange som har den her nede også, men jeg synes det var kjekkere med Nordland enn med Rogaland, siden det tross alt er flere av den drakten her omkring :)

    SvarSlett
  3. Så fin bunad, har sett denne på å da er den jo kjempe fin.
    Jeg skal ha romeriksbunad, må bare få bestemt meg for hvilken modell. Ikke lett altså :)

    SvarSlett
  4. Fin bunad du har.
    Å velge bunad er ikke bare bare.
    Jeg fikk også bunad til konfirmasjonen min, og sånn som med deg kunne jeg velge mellom flere, Romeriksbunad, nordlandsbunad og Gudbrandsdalen.
    Jeg endte opp med grafferdrakt fra Gudbrandsdalen. En flott bunad jeg veldig glad i.

    Ha en flott 17.mai helg :)

    Klem, Line.

    SvarSlett
  5. Kjempefin.:-) har flere venner fra Østfold, så jeg har hørt mye om den.:-) men aldri sett de i finstasen.:-) takk for titten..-)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)