mandag 31. mai 2010

Oppskrift på Marengskake

Tenkte jeg kunne dele oppskriften på denne utrolige gode marrengskaka med dere. Dette er min absolutte favorittkake!!
Jeg er jo så dårlig til å ta bilder underveis.. men jeg skal prøve å forklare:)
Forberedelser: Det første jeg gjør er å legge bakepapir på en stekeplate...! Så tar jeg en bolle, legger den oppned på bakepapiret og tegner en svak strek med blyant... Den bør ikke være for stor denne sirkelen... da blir kaka flat og får ikke plass på fatet.. ;)
Stekeovnen settes på 140 grader.

Ingredienser:
Kaka: 4 eggehvitter, 2 dl sukker, 1 ts eddik, 1ss maisennamel
Pynt: Krem, frukt og bær etter eget ønske

Fremgangsmåte: pisk 4 stk eggehvitter stive ( snu bollen over hode på kjæresten for å se at det er stivt nok..) og tilsett 2 dl sukker, fortsett å piske til blandingen er blank og kan draes ut i topper. Tilsett eddik og maisennamel og pisk dette inn i blandingen!
Fordeles så på den smurte platen.. den ser helt lik ut når man setter den inn som når den taes ut, så den bør se noe ut som dette når den settes inn i ovnen(helt hvit):
Stekes i midten av ovnen på 140 grader i 1t og 15 min... når den er ferdig stekt så skrues ovenen av og kaka blir stående til ovnen er kald.. Jeg lager ofte kaken kvelden i forveien og lar den stå i ovnen til dagen etter...

Pyntes med krem og frukt/bær så nerme servering som mulig for å beholde marrengsen så stiv som mulig :)

Så er det bare å kose seg!

Dette er ikke noe kake som er noe god dagen etter... så den må spises der og da :)

Klem
post signature

4 kommentarer:

  1. Denne er god ja, en stor favoritt her i huset =)
    Liker at man kan pynte den med alt man vil av bær, frisk og god.

    SvarSlett
  2. Marengskake er bare herlig, og eg pleier drysse en neve med hakka mandler oppå før eg steker den,det blir kjempegodt.

    SvarSlett
  3. Ser kjempedeilig ut! Er det vanlig husholdningseddik du bruker?

    SvarSlett
  4. Jeg kom ikke inn på siden din Anna! Men jeg bruker den "sterkeste" - liker den best! Men tror ikke det spiller så stor rolle hvilken du bruker:)

    Klem Hege

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)