mandag 7. juni 2010

Teak før og etter

Denne helgen har jeg vært mere opptatt enn på lenge!!
Kanskje til og med litt for mye.. merker iallefall at jeg er litt kjørt nå!
Det begynte med jobbtur fra fredag - lørdag.. en herregård i Säffle som het Knusesund Herregård.... Med fult kjør hele fredagen...med case-oppgave og matlaging... siste ble forresten helt nydelig :)
Så ble det litt sene nattetimer og opp igjen kl 8 for å spise frokost og kjøre 2 timer hjem...!
Her bodde forresten jeg og ei anna på jobben:
Da jeg kom meg hjem var vi en tur hos fotografen for å sjekke litt bryllupsfotografering.. handlet litt... en liten avslappningstime og så bare det avgårde på innflyttningsfest! Kjempekoselig, men pga en litt for sen fredagskveld..så meldte gjespingen seg ganske tidlig.. hihi.
Tid til en rolig søndag var det heller ikke, for på søndagen måtte vi ta tak i båtpussen på familiebåten! Og det er egentlig det innlegget handler litt om..
Denne båten har en del teak... og teak er i grunn kjempefint... dvs når det er nytt eller "nyoppfrisket", men for en jobb...
Dette var utgangspunktet.. en ganske grå og daff teak, og jeg må inrømme at jeg ikke trodde noe middel i hele verden skulle få denne veldig pen igjen... Men vi kjøpte da en såkalt "teak-fornyer"...
Og det gjorde virkelig susen, her har jeg tatt halve badeplattformen... og LITT av en forskjell da...!! Denne fornyere vasket rett og slett bort møkka i kladder...det bare rant møkk...!
I begynnelsen trodde jeg rett og slett jeg drepte teaken... altså at den flisa av eller noe... da den gyllne teaken kom til syne.. men det var rett og slett møkk... etter saltvann og forurensning etc.
Da jeg hadde skrubba med skrubb og oppvasksvamp med "stålull-side" i over 2 timer (!!) så var det tide for litt teak-olje.. og vips så var bareplattformen så god som ny!! Resultatet ser dere her :
Dette er foresten teakfornyeren, og den anbefales!
Nå er det bare å få lagt båten på vannet og ta de behandle de andre stedene med teak...puh.. for en jobb! Men litt moro er det jo når det blir så bra som dette.

Ha en fin dag!
Klem
post signature

8 kommentarer:

  1. Minner meg om at jeg ennå ikke har startet på teakhagemøblene....;) Men resultatet blir jo alltid bra, selv om jobben er noe herk!
    Ha en super ukestart!
    Klem, Lene

    SvarSlett
  2. Båt er så koselig. :) Utrolig kjipt at kjæresten ikke er noe båtmenneske og blir sjøsyk bare av å se en ferge... Haha :)

    SvarSlett
  3. Ser ut som du har fått med deg det meste i helga hege - både kos og arbeid;-)
    Ha en fin uke-start,
    klem Hege.

    SvarSlett
  4. Det ble sikkelig forskjell ja.:-) og flott..-)

    Ta en tur til grebbis..ikke lange biten for deg det..-)

    SvarSlett
  5. Det er grunn til at vi solgte båten:) Neida du er flink og til inspirasjon! håper dere får mange fine og varme dager på vannet:)

    SvarSlett
  6. Du nå har ikke jeg noe teakdekk, men jeg skulle nesten ønske at jeg hadde det - for makan så flott a gitt!!
    Skal si du fikk det til å skinne igjen - ja du er god på det Hege - å få ting rundt deg til å skinne!!
    Ønsker deg en avslappende uke min venn
    Klem Lokki

    SvarSlett
  7. Du må nok ta deg en tur over grensa Hege.:-)) med din nærhet til søta bror trodd jeg du var lommekjent i grensetraktene.:-))

    Å jada mer spennede.:-) Grebbestad har flere koselige butikker...bla. Inzide har mye fint. Ligger i hovedgaten på vei inn til grebbestad når du kommer nordfra. Faktisk på begge sider har de lokale nå. Mye er jo bare åpent i helgene i før og ettersesongen, på sommeren er det yrende liv på brygga i grebbestad, om det ikke er masse flott å kjøpe, så er det hyggelige butikker, og ikke minst, en kiosk hvor de selger Langos..deilig å spise.:-) Fjälbakca
    er et sjarmerende sted i seg selv..du har bla en butikk som heter Tång...stora hotellet der er bare super koselig..og ja det er rett og slett et trivelig sted..men også folksomt en lørdag i juli.:-)

    SvarSlett
  8. Ser ut som om båten blir kjempeflott! bra jobbet :D
    Ha en fin kveld
    /myr

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)