onsdag 15. september 2010

Oppussing av kjøkkenbord og stoler

Som jeg skrev i et tidligere innlegg da jeg kjøpte nye gardiner til kjøkkenet ønsker jeg å pusse opp kjøkkenbord og stoler. Dette er bord og stoler som er i god stand, som jeg og sambo kjøpte da vi flyttet sammen for 7 år siden.. (oj.. tiden flyyyr).
Da hadde vi oprinnelig tenkt å kjøpe et sett som var hvitt og mørkt tre, men da vi fikk det viste det seg at det ikke var hvitt, men "slitt hvitt", noe som hverken passet inn hos oss, eller som jeg liker noe særlig. Så da kunne vi få bytte til den andre fargen de hadde som var lysere tre, og mørkeblått.
Så vi valgte dette. Bildet er litt mørkt, men det var det jeg fant av kjøkkenbilder. Som dere forhåpentligvis ser er stolene blå, de har også en lys treflate å sitte på, bordet har blå bein og en lys plate...
Kjøkkeninredning er deimot hvitt med mørk "treplate" som benkeplate, og jeg har vel sagt at det ville vært stilig om vi hadde pusset opp bord og stoler litt slik at de ble  i samme sjangeren...

MEN så kommer det store spørsmålet, hvordan gjør jeg dette slik at det blir så pent som mulig?
Flatene som fortsatt er tre ser ut til å være lakkert, mens da resten er malt blått...
Noen som kan gi meg noen tips til hvordan jeg går frem her? Bør jeg pusse ned ting ? Grunning?
Hva slags hvitfarge tror dere blir penest? Hvor glanset skal den være?

Jeg har tenkt tanken om jeg skulle male alt hvitt også, selv de flatene som er lyst tre nå, men tror det blir stiligere med hvitt og mørkt tre på kjøkkenet..

Så tips til oppussing taes i mot med stor takk :)

Greit å begynne tidlig med prosjekter å ha etter bryllupsforberedelser, bryllup og bryllupsreise er unnagjort ;)

Ha en fin dag!
Klem
post signature

4 kommentarer:

  1. du har noe lignende stoler som meg...tror jeg. bare at mine vargrønne og plata er lys( gummitre)
    Jeg har malt mine stoler gråsorte...utenom plata, med Lady "oljebasert" 40
    Eggehvitt eller lys antikk (evt antikk) skulle vel være bankers hos deg? :)
    Skulle jeg farget stolplatene mine (som nok har lakk på), ville jeg brukt "interiørbeis" i passende mørk "trefarge" (jeg har med hell brukt det på både ubehandla og lakkerte flater)

    Forberedelse: grundig rengjøring (gjerne med litt salmiak), evt lett puss
    Grunning på malte flater, på platen er det "bare å beise" (ta en beiseprøve på undersiden av stolplaten, så ser du om det blir sånn noenlunde som du hadde tenkt)

    Lykke til, uansett hva du velger:)

    SvarSlett
  2. Da jeg skulle male noen møbler for en stund tilbake pusset jeg de litt først, og så brukte jeg heftgrunning slik at overflaten skulle bli ru nok til å feste malingen ordentlig. Så er det bare å male over i den fargen du vil :)
    Men om du går i en malerforetning, så burde de kunne veilede deg der også vil jeg tro.

    SvarSlett
  3. Heisan! Alt jeg maler pusser og vasker jeg med salmiakk. Før brukte jeg oljemaling, men nå er det vannbasert jeg sverger til. Den gulner ikke sånn som oljemalingen gjør!
    Så lekre bordkort du har laget til bryllupet ditt :DDD For en jobb det må ha vært!!
    klem Laila

    SvarSlett
  4. Spennende med prosjekter. :)
    Når jeg har malt tidligere, har jeg tatt det jeg har hatt tilgjengelig, men det er ikke alltid like lurt. Da jeg sjekket opp på nett forleden, sto det at den beste malingen for møbler som skulle tåle mye slitasje var maling beregnet til gulv. Da måtte man isåfall passe på å bruke tynne strøk, for den kan visst ha en tendens til å renne. Et annet sted fant jeg ut at bengalakk var best. Den tror jeg kun finnes i høyglans, så er det det du ønsker er jo det et tips. Vær da bare obs på at i glanset maling synes riper og hakk så mye mer, og forarbeidet bør være mer grundig enn ved annen maling.
    Jeg ville pusset og vasket som lillelaila sier først.
    Plukk opp fargene som du tenkte da vel? Pusser du godt, kan du sikkert bruke Bistrot beis på de flatene du ønsker mørke. Den tåler også stor slitasje. Vi har brukt den til både badeplatting til båt, på treverket i hundegården, og alle flater på spisestuemøblene.

    Lykke til med prosjektet! :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)