tirsdag 4. januar 2011

Mann på loftet!

Vi bor i et 3 år gammelt hus, og for litt over 1 år siden fikk vil tilbud i posten om radonmåling.
Lite vet jeg om radon, og selv om jeg leser på nett så blir jeg aldri helt sikker på om jeg tror at det kan være så ille som det står at det er der... men det skal vist være værst for hus som er bygget på fjelltomt.
Fra vestby kommunes hjemmesider kan man lese følgende om radon :
Det er en påvist sammenheng mellom radongass og lungekreft, og det antas at ca. 280 nordmenn årlig får lungekreft på grunn av radongass i inneluft. Radongass tar seg inn i boligen gjennom utettheter mot byggegrunnen. I følge verdens helseorganisasjon (WHO) er radon den viktigste årsaken til lungekreft etter aktiv røyking. Om lag 450 000 nordmenn bor i boliger med radonmengder over 200 Bq/m3 i inneluften. Totalt anslår myndighetene at ca. 175 000 boliger i Norge har så mye radon i inneluften at tiltak anbefales. Statens strålevern anbefaler tiltak ved målte 200 Bg/m3 og over.

(bilde og infotekst lånt fra vestby.kommune.no)
Dette er informasjon som står på de fleste sider jeg finner om radon. Og om dette er tilfellet er det jo faktiks ganske skummelt...
Vel, vi målte på den tiden det skulle være vanskeligst å måle, dvs om sommeren da det som oftest står vinduer oppe og slikt... dette hjelper vist på radonen da det vil luftes ut. De beste målingene får man vist om vinteren da alt er lukket.
Men vi målte om sommeren og klarte alikevell å oppnå en verdi på 450 bg/m3, altså over dobbelt så mye som tiltaksgrensa... Jeg har i ettertid hørt om folk som har vesentlig høyere verdi enn dette, men det er alikevell over hva som statens strålevern anbefaler...

Siden huset er såpass nytt ringte vi utbygger, og etter en halvt år så er de her idag for å sette opp radonvifte.
Heldigvis så har det vært fokus på radon en stund, slik at selve røret til vifta allerede ligger klart. Alt de skal gjøre er å montere en vifte og borre hull i taket slik at luftet kommer ut!

Så får vi håpe dette gjør susen :)

Ha en fin dag!

Klem
post signature

2 kommentarer:

  1. Åj - det hørtes skummelt ut. Vi bor i et 10 år gammelt hus (det er jo ikke så gammelt det heller) - kanskje vi også burde få målt?

    SvarSlett
  2. Ojsann! Håper dere får vekk all radon! Vi har også målt, men her var det rundt 100, så vi trengte ikke å gjøre noe. Bra de har funnet noe som hjelper.

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)