torsdag 13. oktober 2011

Drømmehus nr 3

Et mulig drømmehus nr 3 kan være et hus med såkalt mansardtak. Hellvikhus har en hustype i sin katalog med et sånt type tak.

(Bilde lånt fra www.hellvikhus.no)

Om det er akkurat dette huset er drømmehus er jeg ikke helt sikker på – men takformen gjør det mulig å utnytte enda mer av øverste etasje i et 1,5 etasjes hus. Jeg syntes mange av de gamle husene i denne stilen er veldig fine – og jeg må innrømme at jeg har en fin samling bilder lagret på datan av fasader på hus. Da både vanlig saltak – valmet tak – halv-valm, mansardtat.
Har også egne mapper for blant annet : Inngangsparti – Kjøkken – Stue – Soverom – Vaskerom – Stue etc.. MASSE bilder for inspirasjon - men det blir jo aldri nok.
Finn (http://www.finn.no/) er et fint sted for inspirasjon.

Men tilbake til mansardtak så kunne jeg ønske jeg kunne besøkt et hus med mansard tak – jeg klarer ikke helt se for meg takløsningene i 2. etasje – velger dere å rette veggen innvendig – slik at litt av gulvareal vil gå bort? Velger dere å ha en skrå vegg? Bildene jeg har sett viser forskjellige løsninger - så jeg er litt usikker på hva som er best løsning her...  

Jeg vil gjerne lære mer om mansardtak – så kommentarer taes i mot med takk J

Ha en fin torsdag :)
Klemmer
post signature
Share |

4 kommentarer:

  1. Jeg har ingen erfaringer med mansardtak, men jeg likte definitivt planløsningen på dette huset.

    SvarSlett
  2. Hei hei!

    Dette er også vårt drømmehus!
    Vi har jo som sagt jobba lenge etter tomt, men vi har hustegnigner. Vi valgte dette huset, men vi likte ikke baksiden på huset. Så¨det vi gjorde var at vi tok med tegningene av dette huset til en arkitekt som regnet om for oss, og speilet denne siden også om på den andre siden.
    Vi økte grunnflaten på huset litt for å få verandaen til i 2 etg på begge sider. Og vi endret noen små ting på plan tegningen, sånn som å legge toalettet under trappa for å utnytte plassen maksimalt. Når vi ikke skal bruke plantegeninge til Hellvik så trenger vi heller ikke å kjøpe byggesettet fra Hellvik, noe som kostet ca. 2 mill. Når vi da skulle bruke en tømrer mester vi fant selv så ville vi ha spart halvparten av den kostnaden.

    Lykke til videre i jakten :)

    Klem Line, Blandet Drops.

    SvarSlett
  3. Hei Hege

    Dette huset er huset vi har bygd, men med underetasje. Vi er så mange så vi trengte mer plass. 2 etg er veldig godt utnytta. Veggene går helt ut til yttervegg, det vil si at det er ca 90 cm knevegger. Vi er kjempefornøyd med dette huset. Lykke til

    SvarSlett
  4. Så flotte hus du viser. Kan godt skjønne at dette er drømmehus ja!
    Å bygge hus er kjempespennende. Et lite tips jeg har hatt glede av... Spør hva andre husbyggere er missfornøyd med, så slipper du å gjøre samme feil! Det er ofte slik at det er det fine folk er opptatt av, og da blir fort det man ikke liker glemt...
    Lykke til!
    Line

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)