mandag 10. oktober 2011

Hvor stort hus?

Hvor stort hus skal og ikke minst; KAN man bygge?
(nå tenker jeg mest på "kan" i forhold til økonomi)
Vi får "kun" til 1,5 - 2 etasjer ..( kommunen vi skal bygge i liker helst 1,5 etasjes hus..selv om jeg fortsatt drømmer om 2 etasjer). MEN uansett; med alt jeg vil ha plass til i huset så ser jeg for meg et lite slott.... det føles iallefall sånn til tider.
Dette er de tingene jeg virkelig ønsker meg i første etasje:
- Inngangsparti med dobbel dør og walk in garderobe
- Lite bad
- Vaskerom med verktøybod utenfor med utgang ut.
- Stort kjøkken med spiseplass (ønsker å ha en ganske lukket kjøkken for å unngå matos etc i stua - men det må være skyvedør ut i stua, i tillegg ønsker jeg også at det er inngang fra gangen til kjøkkenet så man ikke må innom stua hver gang man skal på kjøkkenet)
- Stue med god plass til spisestue (selv om vi ikke har den største nermeste familien - så blir vi fort over 10 alikevell)- samt plass til salong, peis, piano og skaper.
- Tvrom - dvs en stue til med stor skyvedør mot resten av stua.. slik at det i utgangpunktet er åpent - men så man kan lukke igjen om noen skal se på tv mens andre skal prate i stua.
- Kontor/Gjesterom - dette for å kunne ha et rom som kan fungere gjesterom og kanskje å som soverom om man skulle ha behov for et rom uten å måtte gå opp trapper. Kontor er også greit å ha på samme plan som stue etc slik at man er litt i nærheten selv om man må gjøre ting på kontoret.

Noe mer jeg har glemt å ha med på bakkenivå?

Jeg driver å leker meg med plantegninger i et nettbasert program som heter Roomsketcher, og jeg elsker virkelig å sitte å pusle med plantegninger.
(for dere som er nyskjerrig på programmet er det her: http://www.roomsketcher.com/)
Men jeg føler huset blir enormt når jeg har fått puttet inn alt jeg har lyst på.. så tar gjerne imot noen tips, råd og argumenter for eller imot en og annen løsning.
Kommer nok til å dele noen planløsninger med dere etterhvert også :)

Oppe er det forresten ingen problemer - for når jeg har fått alt inn i 1. etasje så får jeg plass til mer enn nok rom oppe..*fnis*

Ha en fin mandag :)
post signature
Share |

3 kommentarer:

  1. Gratulerer med tomt! Skal bli utrolig moro å følge dere underveis i planlegging og bygging :)
    Nå er jeg dårlig på tips når det gjelder slike ting, men hva med å sjekke planløsningen på hus som allerede eksisterer, sånn som på mesterhus osv? Og hva med å slå sammen spiseplassen på kjøkkenet med spisestua på en eller annen måte? En mulighet er jo å ha et stort garderobeskap med skyvedører i gangen istedenfor walk in garderobe.
    Jeg har også visse løsninger jeg absolutt vil ha med hvis jeg noen gang skal bygge hus, så jeg kjenner dilemmaet ditt :)

    SvarSlett
  2. Utrolig gøy å leke med planløsninger i Room Sketcher:)Enkelt er det også:)

    Økonomi er en viktig brikke når en planlegger hus for en ønsker jo ikke å bo seg ihjel heller. Regner med at dere allerede har titta litt rundt hos husleverandører....

    SvarSlett
  3. Sjekk Anettes hus (bloggen) for vaskeroms/garderobeløsningen. Der er det en del gode ideer. Kjempelurt å legge verktøybod utenfor vaskerommet.

    Jeg hadde også tenkt å foreslå at du må sjekke alt som finnes av tegninger. Det er enklere å endre litt på noe som er ganske bra i utgangspunktet.

    Det blir ikke mye matos med nye god vifter. Og en ide kan være som foreslått over at kjøkkenet også har plass til spisebordet/spisestua.

    Åshild (bestemorshage)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)