torsdag 20. oktober 2011

Kjøkkendrøm


Som dere forstår så tegner og tegner og tegner jeg. Kan sitte timesvis å tegne på drømmehuset. Nå er det kjøkkenet jeg har jobbet med. Tomta er kanskje egentlig litt "feil vei" - dvs den siden man ser når man kommer kjørende og som vil føles som forsiden på huset er nord-siden av huset.
Derfor har jeg litt utfordringer med både fasade og også hvor de forskjellige rom skal være i huset.
Jeg tenker at det ville vært koselig med kjøkken på forsiden for å se utover ( det er på den siden "utsikten" vil være også) og for å se folk som måtte komme på besøk etc. Men på andre siden så hadde det vært fint med kjøkkenet på helt andre siden av huset - for å få morgensolen... for sol er det jo da ikke på "forsiden".. Vel.. jeg blir ikke enig med meg selv.. men vi skal heldigvis ikke bygge på en god stund..
Har iallefall nå tegnet kjøkken på nordsiden av huset. Og dette er resultatet :
Kjøkkenet er et veldig viktig rom for meg. Jeg elsker å lage mat og ser for meg at jeg bruke utallige timer i dette rommet. Som nevnt tidligere ønsker jeg mulighet for å lukke kjøkkenet så man slipper den verste matosen i resten av huset. Jeg ønsker meg stor platetopp - jeg ønsker meg også 2 stekeovner - jeg tenker stadig når jeg lager mat : "ååå.. jeg skulle hatt en stekeovn til".
Har lest at man får kombinasjoner av komfyr og micro - kanskje det er en mulighet? Ønsker meg også masse skapplass til serviser etc - og kjøkkenøy. En siste ting jeg har fått for meg er at jeg ønsker meg en liten benk i innredningen - ser så koselig ut å sitte der... MEN jeg er veldig usikker på om det faktisk er behov når vi også vil ha spiseplass på kjøkkenet... men det er detaljer vi får ta etterhvert.
Stua skal være ved siden av kjøkkenet - og jeg ønsker direkte inngang til stua - samtidig som jeg ønsker inngang fra gangen - slik at man ikke må gå via stua sånn som til frokost om morgenen.

Ser jeg glemte å endre fargen på gulvet - men ønsker jeg egentlig litt mørkere gulv.

Masse å tenke på.
Tegningene er tegnet i roomsketcher(http://www.roomsketcher.com/)

Jeg tar gjerne i mot forslag til endringer og ikke minst forslag til kjøkkenprodusenter som har fine kjøkken til en god pris :)

 
Ha en fin torsdag !

Klemmer fra
post signature
Share |

6 kommentarer:

  1. Herlig! Jeg er veldig enig med deg når det gjelder muligheten til å lukke av kjøkkenet, og samtidig ha en hyggelig spiseplass der! Levde med "åpen løsning" i over 10 år og var vanvittig lei stekeos i hele huset. Dessuten mister du plass både til møblering, hyller og bilder på vegg ved åpenhet. Og mulighet til å høre på radio et sed, mens noen andre øver piano eller ser TV osv... Skyvedører er smart. Da kan man velge mellom åpent og lukket.

    SvarSlett
  2. Du er jammen flink til å planlegge! Personlig ville jeg nok ha ofret den lille benken ved vinduet og heller prøvd å få plass til spiseplassen ved vinduet. Vi har Strai kjøkken og er veldig fornøyd. De har kjøkken i mange forskjellige stiler, fra det moderne til det klassiske :O)

    UnaCita

    SvarSlett
  3. Vi har kjøkkenøy som er 90 cm bred. den er gull verdt når jeg baker som i dag. Her er det 2 stekeovner. Den ene i høyskap og den andre under kokeplatene. I dag ville jeg satt inn varmeskuffer til servise i høyskapet også. Her valgte vi vanlige kjøle- og fryseskap. Faktisk 2 kjøleskap og 1 fryseskap på 185 høye. Isterningsmaskin kan integreres et annet sted.

    SvarSlett
  4. Kjempefint kjøkken...litt av hvert du har å tenke på nå..ikke så lett å bestemme seg...:-) hvor og hva..:-) husker jeg ønsket meg et gammelt hus når vi bygde nytt..så vi kunne tatt et og et rom og pusset opp av gangen.:-) men morro med nytt hus å kunne bestemme alt fra bunnen av.:-)

    SvarSlett
  5. Heisann..kjempe fint kjøkken. egentlig ikke så ulikt mitt når det kommer til farger. Vi ønsket oss mørkt gulv på kjøkkenet. samme farge som kjøkkenbenk platen. Angrer litt nå i ettertid for jeg synes skitt og smuss synes så alt for godt på mørke gulv. Så i dette huset blir det ingen flere mørke gulv;) lykke til...

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)