mandag 27. februar 2012

Trapper!

Ser ut som blogging 1 gang i uken også kan være utfordrene til tider - men her er iallefall et innlegg fra meg.

Ukes innlegg er om TRAPPER.

Trapp har flere funksjoner i et hus syntes jeg - den viktigste er jo å lede mellom etasjene, men en trapp er også en del av interiøret og inntrykket til et hus og kanskje den også huser en bod - jeg ser ofte på folks trapper når jeg er på besøk.
I dages hus syntes jeg de fleste trapper er ganske like - mange har "90 graders svingtrapp" uten at det er gjort noe ektra med denne. Igamle hus har de jo ofte også denne varianten - men da ofte med litt mere flid og eleganse.
(bilde er lånt fra Snekkeriet)
Grunnen til at mange velger en slik type trapp er at den tar lite plass og er en veldig fleksibel trapp - både med tanke på plassering og også er den grei å gå i.
Her vi bor nå har vi en "180 graders svingtrapp" - dette syntes jeg er en forferdelig trapp - og da tenker jeg hovedsaklig en forferdelig trapp å gå i.
(bilde er lånt fra Snekkeriet)
De finnes helt sikkert i mange størrelser og jeg vil tro at den blir bedre å gå i jo bredere den er.. men vår er smal og går man ikke i yttersving så er det stor fare for å komme ned på rompa istedet for på beina.

For tiden sitter jo jeg å tegner og tegner for å få til en best mulig løsning på vårt nye hus - uten at det skal bli så stort at vi hverken har råd eller behov for alle kvadratmeterene - men også så stort at vi ikke skal sitte senere å si : "skulle ønske det var litt større her.. og litt større der... og hvorfor tenkte vi ikke på det" - vel, iallefall ikke alt for mange ganger.

Spørsmålet er vel egentlig om man har plass til en "drømmetrapp". Det som vurderes er en vanlig 90 graders svingtrapp - men da med en bredere utførelse i bunnen av trappen - rett og slett litt gammel og herskaplig stil. Ellers er det alltid noe ved "Repostrapper" som har fasinert meg - Dvs en trapp som som har et "platå" i svingen - istedet for vanlig "trapping" i svingen.
Disse trappene kan også fåes i både 90 og 180 graders vinkel.
(bilder lånt fra Snekkeriet)
Jeg syntes disse trappene er stilige - og de er vel faktisk også sikrere - da man slipper "små trinn" i svingene. MEN de tar også mere plass enn de ordinære trappene.

Her er et lite knippe trapper:
(bildet er lånt fra SBS)

(bildet er lånt fra Classic Stairs)

(bilde lånt fra Trappekompaniet)

(bilde lånt fra Trappekompaniet)


Hva slags trapp har dere ? Og er dere fornøyd med den? Hva er den ultimate drømmetrappen?


Ønsker dere en fin dag og en super uke :)

Klem
post signature
Share |

3 kommentarer:

  1. Fine trapper ;-) Ha en god dag :-)
    Klem Hilde på Sjarm og Glede

    SvarSlett
  2. Vi har trapp med 180 graders sving, der den nederste delen er kortere enn den øverste. Det sier seg selv at man bør gå forsiktig, trinnene smalner mye i innersvingen. Best å holde seg i rekkverket, ja! :)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Ønsker deg en fin og solrik helg :)
    Vil du vinne et gavekort på 300 kr fra Solstrand Interiør kan du
    prøve lykken inne hos meg nå :)
    Klem Anette

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på kommentarene deres. Det er jo faktisk det som får en til å ville blogge mer..! Så tusen takk for alle kommentarene dere legger igjen til meg :)